Nieuwe Korando en vernieuwde Tivoli nemen sterke start

 

Straks schitteren ze op het Autosalon in Brussel, maar intussen kan je ze al ontdekken bij je SsangYong-dealer: de nieuwe Korando en de vernieuwde Tivoli. Beide modellen zijn representatief voor het nieuwe SsangYong: niet alleen karaktervol en eigenzinnig, maar ook helemaal up-to-date qua design, uitrusting en technologie. Bezoekers in de showroom zijn alvast onder de indruk.

SsangYong Korando en Tivoli

Nieuwe SsangYong Korando

De Korando zet een nieuwe maatstaf in zijn klasse. Geen enkel ander merk biedt voor een vergelijkbaar bedrag een auto met evenveel ruimte, comfort en state-of-the-art veiligheidstechnologie.

Hetzelfde geldt voor de vernieuwde Tivoli, die in zijn prijsklasse nauwelijks concurrentie kent. Wie bij een ander merk een vergelijkbaar aanbod zoekt, kijkt al gauw aan tegen een prijsverschil van duizenden euro’s.

Strak design

Het design van de Korando is opvallend strak en elegant. De vormgeving van het nieuwe model verwijst naar de SsangYong SIV-2, de verrassende concept car die in 2016 werd voorgesteld op het autosalon van Genève. 

“De vernieuwende vormgeving van de SIV-2 oogstte veel bewondering van het publiek en van de gespecialiseerde pers”, vertelt Thijs Janssen, managing director van SsangYong Benelux. “SsangYong is erin geslaagd nauwelijks drie jaar later een rijklare productieversie op de markt te brengen. Dat dwingt respect af.”

Het fraaie design van de Korando werd doorgetrokken in het interieur, dat veel comfort biedt en klasse uitstraalt. “We hebben veel aandacht besteed aan de materialenkeuze”, zegt Thijs Janssen. “Mede daardoor geeft het interieur van de Korando je een echt premiumgevoel.”

Nieuwe SsangYong Korando

Krachtig en zuinig

De nieuwe Korando is beschikbaar met twee motoren: een gloednieuwe 1.5 benzine met turbocompressor en een 1.6 turbodiesel. Beide motoren bieden heel wat power: 136 pk voor de extra zuinige turbodiesel en maar liefst 163 pk voor de compacte benzinemotor.


“SsangYong gelooft in keuze voor de klant”, zegt Thijs Janssen. “Daarom kan je niet alleen kiezen tussen twee motoren, maar ook tussen manueel en automatisch schakelen en tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.”

 

SsangYong Korando: een échte SUV

Met die keuzemogelijkheden ontpopt de Korando zich als een echte SUV. Uitgerust met vierwielaandrijving beschikt hij over echte offroadcapaciteiten en staat hij met gemak zijn mannetje op moeilijk te berijden terrein. Wie kiest voor maximaal rijcomfort, opteert voor de Aisin zestrapsautomaat, die zacht en onopvallend schakelt op het juiste moment.

Ook op andere vlakken maakt de Korando zijn SUV-ambities waar. Zo biedt hij extra veel ruimte voor passagiers en bagage. De kofferinhoud, op zich al royaal met 551 liter, groeit tot maar liefst 1248 liter met neergeklapte zetels. De bagageruimte is bovendien uitgerust met een verstelbare koffervloer, voor maximale flexibiliteit.

 

Ongeziene standaarduitrusting voor de Korando

Opmerkelijk is de ruime standaarduitrusting van de Korando. Zelfs de basisversie (Crystal) is uitgerust met extra’s als elektrisch bediende, verwarmde en inklapbare buitenspiegels, licht- en regensensoren, cruise control en manuele airconditioning.

Het tweede uitrustingsniveau (Amber) doet daar nog een flinke schep bovenop, met onder meer automatische dual zone-airconditioning, parkeersensoren voor- en achteraan, een 8” aanraakscherm, connectiviteit met Apple CarPlay en Google Android Auto en aluminium velgen.

 “Ook hier bieden we de klant de keuze”, vertelt Thijs Janssen. “Er zijn maar liefst vijf uitrustingsniveaus, van Crystal en Amber tot Quartz, Onyx en Sapphire.” De supercomplete Sapphire biedt onder meer lederen zetelbekleding, geventileerde zetels vooraan en elektrische zetelverstelling voor de bestuurder.

Actieve veiligheid

Ook qua actieve veiligheid scoort de Korando sterk. “SsangYong doet grote inspanningen op dat vlak”, weet Thijs Janssen. “We hebben tal van actieve veiligheidssystemen ontwikkeld waarmee elke Korando is uitgerust, ook de basisversie.” 

Elke Korando heeft onder meer een waarschuwingssysteem tegen frontale aanrijding, een waarschuwingssysteem voor afstandsbewaring, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordendetectie en vermoeidheidsdetectie. De Sapphire-versie biedt ook dodehoekdetectie, detectie van achteropkomend verkeer bij rijstrookverandering en detectie van kruisend verkeer bij achteruitrijden.

 

 

Nieuwe SsangYong Tivoli

Ook de vernieuwde Tivoli zet in op veiligheid. “SsangYong volgt hier dezelfde lijn als bij de Korando”, zegt Thijs Janssen. “Alle nieuwe Tivoli’s zijn uitgerust met tal van actieve veiligheidssystemen, vanaf de basisversie. We willen dat al onze klanten kunnen meegenieten van onze veiligheidstechnologie.”

De nieuwe Tivoli bouwt verder op het succes van het oorspronkelijke model. Met zijn karaktervolle design combineert hij als een echte cross-over de stoere uitstraling van een SUV met de praktische voordelen van een compacte personenwagen.

 

SsangYong vernieuwe Tivoli

Tal van verbeteringen

Een nieuwe bumper en een hertekend radiatorrooster geven de Tivoli een strakkere look. Nieuwe velgen en kleuren maken de visuele update compleet. Maar de belangrijkste wijzigingen vind je binnenin en onder de motorkap.

De Tivoli krijgt dezelfde motoren als de nieuwe Korando, en mag dus ook op pad met de gloednieuwe 1.5 benzinemotor met turbocompressor. In 2020 wordt het aanbod nog uitgebreid en krijgt de Tivoli ook een extra zuinige 1.2 benzinemotor onder de kap.

Complete standaarduitrusting

Net als de Korando is de Tivoli een van de best uitgeruste auto’s in zijn klasse. Al vanaf de basisversie (Crystal) heeft hij extra’s als cruise control en elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels aan boord.

Vanaf het tweede niveau (Amber) is de Tivoli uiterust met aluminium velgen, manuele airconditioning, parkeersensoren achteraan, een 8” aanraakscherm en connectiviteit met Apple CarPlay en Google Android Auto.

Extra comfort, extra veligheid

Wie kiest voor het Quartz-niveau, beschikt onder meer over licht- en regensensoren en een 9.2” aanraakscherm met TomTom-navigatie. Ook automatische dual zone-airconditioning en TPU-lederen zetelbekleding zijn beschikbaar (Onyx).

Kies je voor het hoogste uitrustingsniveau (Sapphire), dan krijgt je Tivoli een volledig digitaal instrumentenpaneel en een extra veiligheidspakket mee, met dodehoekdetectie, detectie van achteropkomend verkeer bij rijstrookverandering en detectie van kruisend verkeer bij achteruitrijden.

 

Keuzevrijheid

Opvallend is ook hier de keuzevrijheid die SsangYong je biedt. Thijs Janssen: “Naast de vijf uitrustingsniveaus en de twee – straks zelfs drie – motoren, krijg je ook bij de Tivoli de keuze tussen manueel en automatisch schakelen en tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.”

Vooral dat laatste is in deze klasse niet vanzelfsprekend. “Bij SsangYong legt de klant zijn eigen accenten, ook met een compacte gezinsauto als de Tivoli”, vertelt Thijs Janssen. “Wil je niet te veel uitgeven aan extra uitrusting, maar wil je wel automatisch schakelen en vierwielaandrijving? Dat kan perfect. Wil je liever een topversie, maar dan handgeschakeld en met voorwielaandrijving? Prima, dat kan ook.”

In die zin is de Tivoli de geknipte keuze voor eigenzinnige klanten. “SsangYong is geen doorsnee merk”, zegt Thijs Janssen. “Onze klanten willen zelf beslissen wat goed voor hen is. Ze maken hun eigen keuzes, en wij maken dat mogelijk.”